Skälbyligan är ju ingen klubb, utan bestående av de som är med för tillfället. På den här resan var jag, Christer Abrahamson, ensam.
Jag hade hört om en träff för 50 kubikare på en velodrombana i Bielefeld, Tyskland. Med start i Malmö, började äventyret!

Jag hade tänkt att fota när jag åkte över Öresundsbron, men det var för läskigt.

En liten paus medan jag väntar på färjan, Rødby-Puttgarden.

Första anhalten var den gamla Hasastaden Lübeck. Lite god öl och mat på kvällen satt som en smäck!

I Staden Nienburg fanns ingen plan på att stanna, men den såg så trevlig ut att det blev en natt där åxå!

Någonstans vid Nienburg började Kreidlern gå dåligt. Det kan ha varit höjdproblem.

Det är väldigt svårt att fota branta backar, men man kan se bilarna nere i svängen!

J-vlar vad brant, var första tanken när man premiärsåg Radrennbahn i Bielefeld!

Ett typiskt litet tyskt hotell blev min fasta punkt i Bielefeld. (Rasande trevlig hovmästarinna!)

Steilvandtreffen! ( betyder ung. "Brant vägg".) Vi i Sverige kallade det för "Dödstunnan"! Klicka

Det fylldes fort på med mopeder på morgonen!

Det är mycket med cykling man inte förstår! Denna tävlade i någon slags klass tror jag....!

Denna mc ingick i en form av "Team-cykling". Cyklisten låg bakom i suget, men fick inte släppa framhjulet från rullen!

Tunneln till allt det spännande!

Men först ett förarmöte!

Och sedan en ganska rigorös besiktning av alla mopederna.

En Simson. Denna moped var mycket vanlig i forna DDR.

Här får min Kreidler den eftertraktade besiktningspricken!

Så började det att köras.
-Kör på trean de första varven tills kroppen begriper, var rådet!

Först varven var läskiga, men sedan var det bara skoj!

Kolla blicken!

Över den blå linjen var det samma vinkel, så där körde man bara när man skulle köra om, eller få sig en extra pirrning!

Det stod jättemycket mopeder utanför åxå. Denna fick mig att tro att Brennermark hade kommit ner för att hälsa på......!

Små Hondor var poppis i Tyskland.

Fortare än 70 bör nog moppen gå för att man skall ha riktig glädje av dagen.

Under matpausen mitt på dagen försökte vissa att klättra upp för velodromen!

Dessutom uppviningskörde denna mycket gamla "Team-MC". Föraren såg ut att matcha!

Dö-fin vattenkyld.

En ovanlig gul zündapp som gick duktigt.

Å den här gmla dappen gick riktigt duktigt!

Två som jagar varandra på den bortre änden. Varvet var 350 meter.

Denna var verkligen fin. Sedan får man tycka vad man vill om färgen!

Hercules var väl representerat.
Öppna bilden så får du en bra uppfattning om doseringen och lutningen!

Koncentration!

Snabbast!
Åkte 6-växlat, men den orkade inte på sexan, när centrifugalkraften tryckte på!

Massor med fina mopeder utanför banan!

Lite balla är dom faktiskt, de här puscharna. (stavas alltid med litet p!)

Jag vet att det är en rörig bild, men jag gillade den som f-n!

En tidig Honda 50 cc!

Detta måste vara en av de sista modellena från Zündapp, TS Super 80.

Denna Hercules Ultra är dock en 50cc.

Nu jäklar håller vi blicken frammåt!

En av arrangörenas vackra Zündapp.

En "phantom-modell" av Zündapp. Mycket ball!

Specialgjuten kåpa för att passa till Dell Orto UA 20!

Givetvis fanns lite marknad utanför. Denna kille var väldigt välsorterad.

Lokalt uppgör mellan Nederländarna!

Hemfärden blev på Autobahn hela vägen! Efter 9 timmar som en fällkniv över tanken, var jag åter i Malmö! (notera vinkeln på gashandtaget!)

(Klicka på kameran så ser du en liten film!)

Bilder, text och HTML fillefix:
Christer Abrahamson

Tillbaka till Skälbyligans sida